Mekânımız çok katmanlı İstanbul. Suyun, insanların, motiflerin, kedilerin, kuşların ve tüm alıntılarda olduğu gibi ölümün varlığıyla bağlı bir kent.
Zaman kente ve hatıralarımıza damgasını vurur. Şimdiki zaman geçmişi ve geçmiş ise geleceği barındırır. Zamansal deneyim bir tür solucan deliği gibi ise de kentlerde değişim belirgindir. Gittikçe daha fazla insanın gelip geçtiği ve kalıntısını bıraktığı İstanbul artık geri dönüşü olmayan bir gidişatın içinde.
Hafıza Oyukları, İstanbul'da gündelik mekanlarda 1994'te çekilen Hi8 video görüntülerini içeriyor, geçmişten günümüze seyahat eden yedi anı keşfediyor — ve tekrar geri sarıyor.
Her bir mekân için özel olarak üretilen ikonlardan yansıtılan bu orijinal eski video görüntüleri bugün telefonlarımızda artırılmış gerçeklikle mekânda süzülüyor ve orada salınıyor. Bu artefaktlar geleceğin fosillerinin olası yankıları olabilir mi?
—Lynn Marie Kirby ve Merve Çaşkurlu Belgesay
Tasarım: Barış Belgesay ve mobil uygulama: Yasha Jain işbirliği ile
www. memoryholes.space
Lynn Marie Kirby, filmden kamusal müdahaleler ve performansa uzanan çeşitli zaman temelli durumlar üreten, San Francisco’da yaşayan bir sanatçıdır. Projelerinde; hissi topoğrafyaları zaman ve tarih boyunca haritalar. Son çalışmalarında, belirli mekânların tarihine seyirciyi dâhil etmek, görsellik ve işitselliğin ötesindeki somut algıyı keşfetmek amacıyla koku, tat ve dokunma duyularını da kullanır.
Sanatçı son on yılda, yerleşik sanat sistemleri dışında kalarak, sergi anlayışını ve bu bağlamda seyircisiyle ilişki geliştirmek amacıyla kendi mekânsal müdahalelerini planlamıştır. Kirby, 2017 ve 2019 yıllarında Venedik Bienali'ne yaptığı müdahaleler dâhil olmak üzere son çalışmalarını sunacak, ardından şimdiki Bienal’e bir müdahale olan ve şu anda İstanbul’da sürmekte olan “Hafıza Oyukları” başlıklı çalışmada işbirliği yaptığı Merve Çaşkurlu Belgesay ile sunum yapacaktır.
Lynn Marie Kirby: Sinema ve kavramsal performans alanlarında geçmişe sahip olan sanatçı, değişen kayıt teknolojileri, film / video hibridleri, zamanın bir kaydı olan mekânsal müdahaleler ve haritalamalar, teknolojiler ve yerler üzerine çalışıyor. Kirby’nin doğaçlama ve işbirlikçi projeleri, kamu ve özel, biyografik ve tarihi sistemler arasındaki bağlantılara odaklanarak olayların ve arşivlerin kesişme noktasında ortaya çıkar. Sanatçı kısa bir süre önce Etel Adnan, Xiaofei Li, Alexis Petty ve Lisa Robertson ile işbirliği yaptı.
Kirby'nin eserleri, Whitney Amerikan Sanatı Müzesi de dâhil olmak üzere birçok galeri ve müzelerde sergilendi; Whitney Museum of American Art, Museum of Modern Art (New York), Olympic Museum (Sarajevo), Pompidou Centre (Paris); Arsenal (Berlin), Manage (St. Petersburg), Portland Museum of Art; Kennedy Center ve Corcoran Gallery (Washington DC), LACE ve MOCA (Los Angeles), Pacific Film Archive (Berkeley), Oakland Museum of California (Oakland), San Francisco Cinematheque, Yerba Buena Center for the Arts, de Young Museum, Museum of Modern Art ve Triple Base Gallery (San Francisco).
Merve Caskurlu Belgesay: 2013 yılından itibaren sanat, teknoloji ve film alanlarında çalıştı. Eş-direktörlüğünü üstlendiği çeşitli etkinliklerden bir tanesi, Türkiye'nin ilk yeni medya sanat festivali “amber’15 Sanat ve Teknoloji Festivali”dir. Halen DIY kültürünün film yapımcılığına etkisi üzerine doktora çalışmalarına devam eden Caşkurlu, San Francisco Körfez Bölgesi ve İstanbul'da yaşayan Fulbright Konuk Araştırmacısıdır.