Küratör: Marie Muracciole, Ali Akay
Sanatçı: Allan Sekula
Toplumsal gerçekçiliğin eleştirel olarak yeniden ele alınışının öncülerinden fotoğrafçı, film yapımcısı, yazar ve eleştirmen Allan Sekula’nın “Allan Sekula:Birleşmeyen Filmler 1972-2012” sergisi, 12 Eylül–31 Ekim 2012 tarihleri arasında Akbank Sanat’ta.
Marie Muracciole ve Ali Akay’ın küratörlüğünde gerçekleştirilen sergi, yakın zamanda tekrardan baskı olarak düzenlenen bir erken dönem slayt gösterisinin iki haline odaklanıyor. San Diego’da 1972 yılında çekilen İsimsiz Slayt Serisi’nde (Untitled Slide Sequence), sanatçı bir havacılık fabrikasından çıkan çalışanları ve yöneticileri konu alan bir “hareketli inceleme” yapıyor.
Sergide ayrıca son dönemde montajlanan Kaliforniya Hikayeleri (California Stories, 1973-1979) ve Çalışma Koşullarında Performans (Performance Under Working Conditions,1973); Bay Fred Lux’ün Konuşması (Talk Given by Mr. Fred Lux, 1974); yönetmenliğini Noël Burch ile ortaklaşa yaptığı Unutulmuş Alan (The Forgotten Space, 2010) ve Deniz Piyangosu (Lottery of the Sea, 2006) isimli dört film yer alıyor.
Allan Sekula
Allan Sekula, 1951’de Pennyslvania Erie’de doğdu. 1971 yılında Güney Kaliforniya’da, Amerikan imparatorluğu Vietnam bozgunu sonrası kriziyle karşı karşıya iken Sekula, savaş sonrası askeri Keynesçiliğin politik ve ekonomik durumunu belgelemek üzere yazı ve fotoğrafı bir araya getirmeye başladı. Yapmakta olduğu işleri ilk olarak 1973 yılında “birleşmeyen film” olarak tanımladı ve bu tanımlama onun günümüze kadar ürettiği çoğu fotoğraf çalışması için geçerliliğini korudu.1985’ten bu yana California Sanat Enstitüsü’nde ders veren sanatçının çalışmaları ekonomik ve siyasi mücadele veren topluluklara, özellikle de neoliberal politikalar sonucunda yerlerinden edilen veya tehdit edilen topluluklara odaklanıyor. 1980’lerin ortasından başlayarak, “küreselleşme” sorunlarıyla mücadeleyi, özellikle uluslararası deniz ticaretiyle ilgili alanda üstlenen ilk sanatçılardan biri oldu. “Toplumsal gerçekçilik”i kavrayışını etki uyandıran kitabı Photography Against the Grain: Essays and Photoworks 1973-1983/Akıntıya Karşı Fotoğrafçılık: Makaleler ve Fotoğraf Çalışmaları 1973-1983 (Halifax: The Press of the Nova Scotia College of Art and Design, 1984) adlı kitabında tanımladı. Deniz ticareti dünyası konusundaki büyük projesi ise, Fish Story/Balık Hikayesi (Duesseldorf: Richter Verlag, 1995) adıyla basıldı. Sekula, son olarak 2006 yılında “The Lottery of the Sea/Deniz Piyangosu” adlı filmi çekti.