08.03.2019
15. Akbank Kısa Film Festivali’nde bu yıl özel gösterim programı dahilinde Latin Amerika filmlerine yer veriliyor. 6 yönetmenden 6 kısa film izleyeceğimiz bu bölümde filmler ve yönetmenleri hakkında bilmeniz gerekenleri sizler için derledik.
Yazı: Tuba Altuntaş
Peiman Zekavat / Fifteen (Quince) (2018)
Son kurgusal kısası Fifteen (Quince) ile festivalleri gezen yönetmen, yapımcı ve fotoğrafçı Peiman Zekavat sinemasında genellikle sosyal ve insani meselelere odaklanıyor. Yönetmenin önceki kısa filmi Timbo ise 2016'da Amazon yağmur ormanlarının çevresel yıkımıyla ilgili altı bölümlük bir belgesel serisinin çekimleri sırasında yakaladığı bir hikayeden yola çıkıyordu. 15. Akbank Kısa Film Festivali kapsamında izleme şansı bulacağımız Zekavat’ın son kısası Fifteen, son zamanlarda dünyada en çok konuşulan ve tartışılan konulardan biri, internet zorbalığı üzerine kafa yoran ve bu konuyu gözlemsel belgeselcilik diliyle anlatan oldukça çarpıcı bir film. Lima’da bir okulda voleybol dersi sırasında viral videosu çekilen Maria’nın acımasız okul arkadaşları ve internet üzerinden uğradığı zorbalığı konu alan ve Peru-İngiltere ortak yapımı olan bu 10 dakikalık kısa film 62. BFI London Film Festival’inde özel seçkide gösterilmesinin ardından yine Londra’da çeşitli festivallerde izleyicilerle buluştu.
Cris Gris / San Miguel (2018)
Meksika'nın Monterrey kentinde doğan çok yönlü sanatçı Cris Gris, oyuncu, yazar ve yönetmen olarak çok sayıda projede yer aldı. Video klip yönetmenliği yaptığı projeleriyle MTV Latin Amerika’da yılın videoları bölümünde aday olan ve 2018 yılında yapılan Fish Bones adlı filmde oyunculuğuyla dikkat çeken Gris, San Miguel adlı son kısasını Spike Lee Film Prodüksiyon Fonu ve bir Hollywood Dış Basın Birliği tarafından aldığı teşvik fonuyla hayata geçirdi. Atlanta Film Festivali ve New Orleans Film Festivali’nde aday gösterilen film kederli annesini iyileştirmek için inancının sınırlarını zorlayan dokuz yaşındaki Ana karakterini merkez alıyor.
Juanita Onzaga / Our Song to War (2018)
Çektiği kısa belgeselleriyle tanıdığımız Kolombiyalı-Belçikalı yönetmen Juanita Onzaga kurgu, belgesel ve deneysel ögeleri bir araya getirdiği karma film biçimleriyle kendi dilini ve dünyasını yaratan yeni nesil bir sinemacı. Genellikle politik unsurlar barındıran filmlerinde gerçekleri sunuş biçimi olarak masalsı ve mistik unsurları kullanarak hafızanın, ölümün ve hayal gücünün önemini vurgulayan bir yönetmen olarak dikkat çekmekte. Bu yıl Cannes Film Festivali’nde gösterime giren son filmi Our Song to War, Bojayà topraklarında 10 yıldan fazla bir süre önce gerçekleşen korkunç bir katliamın mağdurları için dua etmek ve onları hatırlamak için yola çıkan ve bu yolculukta geçmişin mitlerini ve efsanelerini halkın hayal gücünde yeniden canlandırmayı amaçlayan belgesel türündeki film, izleyicisini büyüleyici bir Kolombiya turuna çıkarıyor.
Tomas Posse / Los Bastardos (The Bastards) (2018)
1985 Buenos Aires doğumlu Tomas Posse, üçüncü ve son kısa filmi Los Bastardos 75. Venedik Uluslararası Film Festivali'ne seçildi ve ilk olarak bu önemli festivalde seyirci karşısına çıktı. Halen yaratıcı yönetmen olarak çalışan, reklam filmleri, müzik videoları ve filmler yapan Posse, 16 dakikalık drama türündeki son filminde, Mateo, Alejo ve Sofia adında üç gencin kendilerine ait olmayan bir evde geçirdikleri bir günü anlatıyor. Evin gerçek sahiplerinin hayatını yaşamaya çalışan bu üç genç, kitap okuyor, video oyunu oynuyor, evdeki kıyafetleri giyiyor, yemekleri yiyor, içki içiyor, kısaca bir günlüğüne başka bir hayatın ön izlemesini yaşıyorlar; ta ki bir yabancı aralarına katılıp huzurlarını bozana kadar.
Rachel Daisy Ellis / Mini Miss (2018)
Bir film projesinin fikir ve senaryo aşamasından post prodüksiyonuna kadar üretimin tüm aşamalarında yer alan ve uluslararası platformda da projeyi geliştirmeye odaklanan yaratıcı yapımcı Rachel Daisy Ellis, kendi yazıp yönettiği ilk filmi Mini Miss ile Chicago Uluslararası Film Festivali’nde kısalar bölümünde yarıştı. İngiltere doğumlu Ellis’in yer aldığı filmlerin hepsi IDFA, Venedik, Locarno ve Toronto gibi önemli festivallerde gösterildi, 100'den fazla ödül kazandı ve olumlu eleştiriler aldı. Belgesel türündeki 16 dakikalık bu kısa filmi tamamen dört yaşındaki bir genç kızın bakış açısıyla çeken Ellis, “Mini Miss Baby Brasil” olmak için yarışan bir kızın hayatından yola çıkıyor. Erken çocukluk deneyimlerini ve çocukların yetişkin normlarının hakim olduğu bir dünya düzeninde doğuştan gelen yeteneklerini nasıl sergilediğine odaklanıyor. Yönetmen o yaşta kazanma arzusuyla yanıp tutuşan çocuklar hakkında benzersiz bir fikir veriyor.
Moisés Aisemberg / La Culpa (Guilt) (2018)
1987 Mexico City doğumlu Moisés Aisemberg, Londra'da Goldsmiths Üniversitesi'nde Senaryo Yazımı alanında master yaptıktan sonra kısa filmler yazmaya ve yönetmeye başladı. Kısa filmleri Y Sin Embargo, Se Mueve ... (2016), Dulce Dolor (2014), Nunca Nunca No Dejé ir ... (2010) ve Free Jolito (2008) birçok uluslararası film festivalinde gösterildi ve Short Shorts Film Festivali’nde En İyi Belgesel, Portobello Film Festivali'nde En İyi Komedi ve Campeche Film Festivali'nde En İyi Kısa Film ödülleri kazandı. Dulce Dolor (2014) isimli filmi dünyanın en çok video izleme platformlarından biri olan Vimeo’da Staff Picks’in bir parçası oldu. Son kısa filmi La Culpa ile ilk kez SXSW 2018'de seyirci karşısına çıkan Aisemberg, drama türündeki 17 dakikalık bu kısa filminde, Diego adındaki bir çocuğu merkeze alarak bugün çocukların yaşadığı yadsınamaz şiddete ve baskıya dikkat çekmeyi amaçlıyor. Öz babası tarafından dahi anlaşılmayan ve aşağılanan bir çocuğun gözünden günümüz çocuklarının maruz kaldığı zor durumları gözler önüne seriyor.