13.09.2024
Yazı: Eylül Ege - İllüstrasyon: Naz Tansel
Bir görme aracı olarak ritim: Antonio Sánchez
34. Akbank Caz Festivali programındaki heyecan vesilelerinden biri dört Grammy’li virtüöz, Pat Metheny’nin kadim ortağı, Birdman soundtrack’inin bestecisi; Meksikalı davulcu Antonio Sánchez. 13 Ekim’de Zorlu PSM sahnesinde Seamus Blake, Aydın Esen ve Orlando le Fleming’in eşlik edeceği müzisyenin sanatsal yolcuğunda ne var ne yok, bir göz atalım.
1971’de Meksiko’da doğan Antonio Sánchez’in aile ağacının önemli bir dalında, kendisine profesyonel müzik kariyerinde ışık tutan dedesi Ignacio López Tarso yer alıyor. Sinemada profesyonel bir kariyere sahip olan Tarso, Meksika sinemasının altın çağı olarak anılan 1936-1956 döneminde aktörlüğe başladı. Sánchez; Macario, Rosa Blanca, El hombre de papel gibi filmleriyle anılan ve 2023 yılında 98 yaşında hayatını kaybeden dedesinin sesini, kendisine bir saygı duruşu olarak; solo albümü SHIFT’in açılışını yapan “Opening” parçasında kullanmıştı.
Geçmiş yıllara baktığımızda; Antonio’nun müzikle ilk bağlantı kurduğu enstrüman olan davulla tanışması beş yaşına dayanıyor. Erken yaşlarda edinilen tecrübelerin rehberliğinde, gençlik yıllarına kadar müzisyenlik konusunda epey tecrübelenmiş olan Sánchez, profesyonel olarak davul icrasını ilerletmeye başlıyor. İlk adımını 1993’te, New York’taki National Conservatory of Music’te attığı eğitim yolculuğu, Berklee College of Music’in Caz Çalışmaları bölümünden magna cum laude derecesiyle mezun olduktan sonra Caz Doğaçlama alanında yüksek lisans yapmak üzere yine Boston’daki New England Conservatory of Music’e ulaşıyor.
Okul yıllarında öğretmeni olan Panamalı piyanist ve besteci Danilo Pérez’nin uzattığı el, o sırada ikonik trompetçi Dizzy Gillespie ile klarnet ve saksafon çalmakta olan Paquito D'Rivera’ya uzanınca, kendini bu caz orkestrasında davul çalarken buluyor Antonio Sánchez. Onu, Pérez’nin triosuyla turneye çıkmak ve çağdaş caz sahnesinin en özel gitaristlerinden Pat Metheny’nin grubuna dâhil olmak takip ediyor.
Pat Metheny ile Speaking of Now, Day Trip, Unity Band gibi nice değerli caz kaydı ve canlı performansta buluşan Sánchez, 2006’da Pat Metheny, Chick Corea, Chris Potter, David Sánchez ve Scott Colley’nin yer aldığı ilk solo uzunçaları Migration’ı yayımlıyor. Müzisyenin bu projedeki amacı; “davulcu albümü” olarak anılmayacak bir koleksiyon hazırlamak oluyor ve koleksiyonun arka planındaki oluşum sürecini şu sözlerle ifade ediyor: “Müziğin çok melodik ve erişilebilir olmasını, çok iyi bir etkileşime sahip olmasını istedim.” Yıllar birbiri ardına sıralanırken, Pat Metheny ile yaptığı albümlerin yanı sıra solo çalışmaları da Cam Jazz etiketiyle Sánchez’in dinleyicileriyle buluşuyor.
2014 yılının, Antonio Sánchez için bir kırılma olarak geçtiğini söyleyebiliriz. Zira Sánchez, caz arenasından taşıp, müzik dinleyicilerinin de ötesinde çok daha geniş bir kitle tarafından tanınmasını sağlayan bir soundtrack projesiyle sinemaya adım atıyor. Oyuncu kadrosunda Michael Keaton, Emma Stone, Naomi Watts, Zach Galifianakis, Edward Norton, Andrea Riseborough ve Amy Ryan’ı buluşturan Iñárritu draması Birdman’in orijinal müziklerini besteliyor. Altın Küre’den BAFTA’ya, o yıl pek çok ödülün sahibi oluyor.
Anlayacağınız, müziğe adanmış; yolunu, yönünü, ifadesini, -kendi deyimiyle- “dünyayı görme biçimini” müzikle, davulla bulmuş bir ömür Antonio Sánchez’inki. En İyi Çağdaş Enstrümantal Albüm dalında Grammy adaylığını kapan 2017 çıkışlı Bad Hombre ve çok daha fazlasıyla parlayan külliyatının son halkası ise dedesiyle bir nevi vedalaştığı SHIFT. Albümün, bir araya geldiğinde alabildiğine geniş bir müzik yelpazesi oluşturan konukları arasında Trent Reznor & Atticus Ross, Dave Matthews & Pat Metheny, Rodrigo y Gabriela, Meshell Ndegeocello, Kimbra, Lila Downs, Ana Tijoux, Becca Stevens, Silvana Estrada, MARO ve Thana Alexa bulunuyor.