15.05.2018
Yazı: Cem Kayıran
1960’lardan bu yana devam eden müzikal yolculuğunda eşine az rastlanır bir vizyon ve açık görüşlülük benimseyen Alman müzisyen Joachim Kühn, 8 Mart akşamı Akbank Sanat 25. Yıl Konserleri kapsamında İstanbullu dinleyicileriyle buluştu. Kontrbasta Chris Jennings ve davulda Eric Schaefer’den oluşan trio’suyla sahneye çıkan Kühn’ün kariyerinin satırbaşlarını ve üç önemli albümünü hatırlıyoruz.
-Klasik piyano ve kompozisyon eğitimi alan Joachim Kühn, bir klarnetçi olan ağabeyi Rolf Kühn’ün etkisiyle cazla ilgilenmeye başladı. 1961 yılında profesyonel olarak müzisyenlik yapmaya ve Prag’da bir caz grubuyla birlikte çeşitli konserlerde sahne almaya başlayan piyanist, kısa bir süre sonra kurduğu trio’suyla Doğu Almanya’nın ilk serbest caz üretimlerine imza attı.
-12 yıllık klasik eğitiminin getirisiyle enstrümanına benzersiz bir hakimiyet geliştiren Joachim Kühn, kariyerinin başlarındayken farklı yaklaşımlar arasında füzyonlar kurmaya ve kalıpları yok saymaya başladı. 1960’larda bir yandan ağabeyi Rolf Kühn’le üretimlerine devam eden müzisyen, prestijli caz festivali Newport’ta da ağabeyiyle birlikte sahnedeydi.
-Prag ve Hamburg’da yaşadığı 1960’ların sonlarında Paris’e taşınan Joachim Kühn, burada onlarca müzisyenle birlikte çalıştı ve bir yandan da kendi gruplarının liderliğini sürdürdü. Kemancı Jean-Luc Ponty’den efsanevi trompetçi Don Cherry’ye uzanan geniş bir skalada müzisyene piyanosuyla eşlik eden Kühn, 1970’lerin ikinci yarısında Kaliforniya’ya taşındı ve buradaki fusion sahnesinin önemli figürleriyle kayıtlar yaptı.
-1980’lerde Avrupa’ya geri dönen Kühn, bu kez de Daniel Humair ve Jean-François Jenny-Clark’la birlikte hayata geçirdiği akustik triosuyla üretimlerine devam etti. 1985-1998 yılları arasında bu üçlüyle üç albüm yayımlayan Kühn’ün kariyerinin en önemli zirve noktalarından biri de 1990’larda geldi. Ornette Coleman’la duo olarak kaydedilen Colors: Live from Leipzig albümü, önemli müzik otoritelerinden övgüler topladı. Bu süre zarfında solo üretimlerine de devam eden Kühn, aralarında Atlantic ve Label Bleu gibi önemli plak şirketlerinin de bulunduğu oluşumlardan birçok solo piyano albümü de yayımladı.
- Almanya müzik endüstrisinin en prestijli ödülleri arasında yer alan Echo Jazz tarafından 2011 yılında şimdiye kadar yaptıklarıyla yaşam boyu başarı ödülüne layık görülen Kühn, 2015 yılında Chris Jennings ve Eric Schaefer eşliğinde Joachim Kühn New Trio’yu hayata geçirdi. 8 Mart akşamı Akbank Sanat’ta sahne alan üçlü, ACT etiketiyle piyasaya iki albüm sürdü. Ekip geçtiğimiz yılda Echo Jazz Ödülleri’nde “Yılın En İyi Alman Grubu” seçildi.
Konserden sonra dinlenecek 3 önemli Joachim Kühn albümü
The Rolf & Joachim Kühn Quartet – Impressions of New York
(Impulse! – 1967)
Kühn kardeşlerin klarnet ve piyanosuna basta Jimmy Garrison ve davulda Aldo Romano’nun eşlik ettiği 1967 çıkışlı Impressions of New York, efsanevi müzisyenin kariyerinin erken dönemlerinin öne çıkan kayıtlarından biri. Uzun soluklu iki parçadan oluşan ve sıradışı bir hikâyeciliği de beraberinde getiren albümün prodüksiyonu Bob Thiele imzası taşıyor.
Dinleyin.
Ornette Coleman & Joachim Kühn – Colors: Live from Leipzig
(Harmodic / Verve – 1997)
1996 yılının yazında Kühn’ün doğduğu Leipzig şehrindeki bir opera salonunda gerçekleşen Ornette Coleman ve Joachim Kühn performansının kaydı olan Colors: Live from Leipzig, müzikal kariyerlerinin olgunluk dönemine gelmiş iki önemli figürün benzersiz bir buluşması. Coleman kataloğundan sekiz parçanın yorumlandığı albümde Kühn’ün vurucu soloları, müzisyenin piyanosuyla kurduğu güçlü bağı gözler önüne seriyor. Joachim Kühn’ün serbest caza yönelmesindeki önemli yol göstericilerden biri olan Ornette Coleman’la kaydettiği albüm, iki müzisyenin de kataloğunun en özel parçaları arasında bulunuyor.
Dinleyin.
Joachim Kühn New Trio – Beauty & Truth
(ACT, 2016)
2016 yılında raflardaki yerini alan alan Beauty & Truth, Joachim Kühn’ün yeni, ödüllü trio’suyla kaydettiği ilk albüm. Hem albümün açılış parçası olan hem de albüme ismini veren “Beauty & Truth”, bir Ornette Coleman bestesi. Albümde üç yeni Joachim Kühn bestesinin yanı sıra The Doors’tan iki şarkının yorumları da bulunuyor. ACT etiketiyle yayımlanan albümün kapanışınıysa Gil Evans’ın “Blues For Pablo”suna yapılmış çarpıcı bir yorumla yapıyor.
Dinleyin.